Weet jij hoeveel incassokosten je in rekening kan brengen als jouw klant zijn factuur niet betaalt?
Met deze rekentool kun je gemakkelijk de incassokosten berekenen.
Op deze manier breng je nooit te veel in rekening.
Structureel debiteurenbeheer is een van de belangrijkste zaken op weg naar het sneller betaald krijgen van je facturen.
De meeste bedrijven hebben er wel eens (of helaas structureel) mee te maken, facturen die te laat betaald worden. Een onbetaalde factuur kost tijd en irritatie, maar kost ook geld. Hoe zorg je ervoor dat facturen sneller betaald worden?
Structureel debiteurenbeheer is een van de belangrijkste zaken op weg naar het sneller betaald krijgen van je facturen. Je liquiditeitspositie komt niet in het geding als je ervoor zorgt dat de debiteurenadministratie altijd up-to-date is. Een van de meest gebruikte meetinstrumenten binnen het debiteurenbeheer is DSO.
DSO staat voor Days Sales Outstanding, de DSO ratio geeft aan hoe lang het gemiddeld duurt voordat een bedrijf de facturen betaald krijgt. Een lage DSO betekent dat je klanten over het algemeen snel betalen, dat is goed voor de cashflow in de onderneming. Een hoge DSO betekent dan weer dat klanten langer wachten met betalen van facturen, wat een negatieve invloed heeft op de cashflow en banksaldo. Een hoge DSO komt vaak doordat je een risicovolle debiteurenportefeuille hebt, of doordat het debiteurenbeheer niet goed, of niet structureel gevoerd wordt. Een niet structureel uitgevoerd debiteurenbeheer heeft in de meeste gevallen een negatief effect op de DSO, en dus op je onderneming.
Debiteurenbeheer is de manier om je facturen sneller betaald te krijgen, maar bij het gemiddelde MKB bedrijf ook vaak het ondergeschoven kindje. Vaak wordt debiteurenbeheer gezien als een lastige of vervelende klus, of willen ze hun goede relatie met hun klant niet op het spel zetten. Daarnaast ligt het debiteurenbeheer bij ziekte of vakanties vaak stil, waardoor het aantal onbetaalde facturen snel op kan lopen.
Veel ondernemers gaan er vanuit dat hun klanten het niet prettig vinden als ze een strak debiteurenbeleid hanteren, maar niet is minder waar. Zelf zeggen wij altijd, debiteurenbeheer is het opvoeden van je klanten. Daarmee bedoelen we dat wanneer een klant vanaf het begin van de zakelijke relatie gewend is aan jouw strikte debiteurenbeheer, ze hier ook geen problemen mee hebben. Sterker nog, diverse onderzoeken tonen aan dat klanten het juist als prettig ervaren. Klanten vinden het vervelender als je nooit iets laat horen over openstaande facturen en dan ineens geconfronteerd worden om de openstaande facturen te voldoen.
Zoals gezegd is een strak debiteurenbeheer de oplossing tegen onbetaalde facturen. Heb je moeite met het bijhouden van de debiteurenadministratie? Met de debiteurensoftware van CBMK automatiseer je heel eenvoudig jouw debiteurenadministratie. Zo maak je direct inzichtelijk wanneer en welke acties er ondernomen moeten worden.
Wanneer je CBMK de opdracht geeft om de openstaande factuur in behandeling te nemen, maken wij dit binnen 24 uur kenbaar aan de debiteur. Wij gaan dan namens jou de debiteur benaderen om de openstaande schuld alsnog te voldoen. De debiteur is op dat moment, naar de hoofdsom, wettelijke rente en incassokosten verschuldigd.
Nadat wij de vordering in behandeling hebben genomen, start het minnelijke incassotraject. Ons streven hierbij is om de relatie met jouw klant goed te houden en de vordering buiten de rechtbank te incasseren.
De eerste stap is het versturen van een schriftelijke sommatie tot betalen. Vanaf dat moment is de debiteur ook incassokosten en rente verschuldigd over het openstaande bedrag. Wij streven er naar om al het openstaande geld te incasseren, ook de incassokosten en de rente worden verhaald op de debiteur. De debiteur moet begrijpen dat het niet tijdig betalen van jouw factuur niet zonder gevolgen kan blijven.
Wanneer de debiteur niet reageert op onze sommatie, houdt de vaste dossierbehandelaar met een flinke portie creativiteit en door het hanteren van een korte betalingstermijn de druk hoog op de debiteur.
Een formele ingebrekestelling, telefonische incasso en waar nodig het treffen van een betalingsregeling met de debiteur maken deel uit van het minnelijke incassotraject. Wij incasseren jouw factuur, alsof het onze eigen factuur is.
de debiteur betaalt zonder tussenkomst van de rechter.
→ Snel, met oog voor een goede relatie en zonder tussenkomst van de rechter. Dat is de kracht van het minnelijke incassotraject.
de betaling afdwingen via de rechter.
→ Gerechtelijke incasso is een logische stap als debiteurenbeheer, pre-incasso en minnelijke incasso geen resultaat opleveren. Telefoontjes, herinneringen, aanmaningen en zelfs huisbezoek hebben niet tot betaling geleid. Graag adviseren we je over de slagingskans, kostenrisico’s, verhaalsmogelijkheden en procesvorm. Meer lezen over onze gerechtelijke incasso oplossingen.
Als je de incasso opdracht voor 18.00 uur bij ons indient, versturen wij de sommatie binnen 24 uur naar jouw klant. Wij werken niet met een automatisch gegenereerd incassotraject, maar bieden incasso oplossingen op maat. Elk geval is uniek en iedere debiteur reageert anders op een betalingsverzoek. Het te volgen traject wordt door jouw vaste dossierbehandelaar specifiek afgestemd op de vordering én de debiteur.
Wij helpen je graag om het debiteurenbeheer te verbeteren, met onze debiteurenbeheer software of door het uitbesteden van je debiteurenbeheer aan ons. Wil je het liever zelf doen? Gebruik dan het stappenplan voor debiteurenbeheer, zo geef je het debiteurenbeheer meer vorm en inhoud.
Het uitbesteden van debiteurenbeheer is aantrekkelijk wanneer je honderden of duizenden facturen per jaar verstuurd en je graag grip wilt hebben en houden op het proces. Verstuur je minder facturen per maand of wil je het liever zelf blijven doen, dan kan je gebruik maken van onze debiteurensoftware. Met de debiteurenbeheer software van CBMK digitaliseer en automatiseer je eenvoudig de debiteurenadministratie. Zo maak je direct inzichtelijk wanneer en welke acties er ondernomen moeten worden.
Bij CBMK zeggen wij altijd: debiteurenbeheer gaat over het opvoeden van je eigen klanten. Hiermee bedoelen we dat wanneer de klant vanaf het begin van de zakelijke relatie gewend is aan een strikt debiteurenbeheer, hij hier ook helemaal geen problemen mee heeft. Maar wat is een strikt debiteurenbeheer? Een strikt debiteurenbeheer vereist discipline, zowel van de ondernemer als van de professional die er mee bezig is. Als je een betalingstermijn van 14 dagen hanteert, is het van belang dat je op de 15e dag in actie komt.
Vermeld altijd een duidelijke betalingstermijn en indien er algemene leveringsvoorwaarden aanwezig zijn, vermeld deze dan altijd. Zorg dat je factuur voldoet aan de vereisten waar een factuur aan moet voldoen.
Na het verstrijken van de betalingstermijn stuur je bij voorkeur een herinnering. Gebruik nooit de term 1e of 2e herinnering, je geeft daarmee aan dat er nog een volgende komt. Vermeldt een duidelijke termijn in de herinnering (bijvoorbeeld 8 of 14 dagen). Gebruik hierin nooit termen als zo spoedig mogelijk of terstond, omdat je dan geen duidelijk tijdstip hebt voor verdere actie.
Telefonisch contact met je klanten werkt in de praktijk vaak het best. Refereer naar de gestuurde factuur of rekeningoverzicht en probeer te achterhalen wat de reden is van het niet betalen. Als er geen betwisting is, laat de klant dan een voorstel doen wanneer hij gaat betalen. Indien akkoord:
Als de klant de gemaakte afspraak niet is nagekomen, ben je bij particulieren verplicht een aanmaning te versturen. Deze aanmaning moet in het geval van een particuliere debiteur aan een aantal eisen voldoen. Zo moet je de debiteur minimaal 15 dagen de tijd geven om te betalen, nadat deze brief is bezorgd. Daarnaast moeten de te verwachten incassokosten, conform de Wet buitengerechtelijke incassokosten, vermeld worden. Deze bereken je als volgt:
Er geldt altijd een minimum van €40 aan buitengerechtelijke incassokosten, die bij de debiteur in rekening gebracht mogen worden. Het totaal van de kosten mag het bedrag van €6.775 niet overschrijden. Deze kosten worden geacht inclusief btw te zijn.
Bereken zelf de incassokosten via onze handige rekentool ‘Incassokosten berekenen’
Blijft de debiteur ondanks alle bovenstaande acties weigerachtig om de openstaande factuur (facturen) te betalen, stel hem dan in gebreke. Vermeld daarin een termijn van 8 dagen en stuur deze per post. Bij grotere bedragen is het aan te raden om deze per aangetekende post te versturen. Laat zien dat het menens is en reageer direct na het verstrijken van het gestelde ultimatum.
Om extra druk te zetten, kan je er ook voor kiezen om in plaats van een ingebrekestelling een presommatie door CBMK te laten versturen. Dit zorgt voor extra druk bij de debiteur, zonder dat dit de relatie onnodig verstoort. Lees hier meer over de presommatie (of laatste aanmaning) van CBMK.
Dien direct na het verstrijken van de laatste afspraak de vordering in bij ons. Wij zullen de vordering op een professionele manier incasseren, zodat je alsnog krijgt waar je recht op hebt.
Om beslag te kunnen leggen heb je een vonnis van een rechter nodig. Enkel een deurwaarder kan beslag leggen, beslag leggen met een vonnis wordt ook wel executoriaal beslag genoemd.
Als er geen vonnis is, kun je wel beslag leggen, dit wordt een conservatoir beslag genoemd. Om dit te kunnen realiseren dien je een advocaat in te schakelen, die vervolgens een deurwaarder inschakelt. De advocaat zal verlof moeten vragen aan de rechtbank om beslag te mogen leggen en gelijktijdig de wederpartij in rechte moeten betrekken door middel van een dagvaarding. Na het verlof van de rechtbank, kan er beslag gelegd worden. Bij het beslag leggen houdt de rechtbank altijd rekening met de zogenoemde belastvrije voet.
De belastvrije voet is het deel van het inkomen van de debiteur, waar de deurwaarder geen beslag om mag leggen. Wanneer er beslag wordt gelegd op het inkomen, wordt altijd een belastvrije voet vastgesteld. De deurwaarder kan enkel op dat deel van het inkomen, dat boven de belastvrije voet uitkomt, beslag leggen. De beslagvrije voet bedraagt, in beginsel, 90% de toepasselijke bestandsnorm. Daarnaast wordt er in de beslagvrije voet rekening gehouden met woonkosten, premie ziektekostenverzekering en mogelijke andere inkomsten van de debiteur of partner.