Creditmanagementoplossingen voor woningcoöperaties
Oplossingen in het beheerproces: voorkom hoge kosten en ontruimingen. Wanneer betalingsachterstanden nog verder zijn opgelopen, wordt de werkwijze van segmentatie doorgevoerd in het minnelijke en gerechtelijke huurincassoproces. De huurder staat nog steeds centraal, we willen een ontruiming en hoge kosten voorkomen. Daarom gaan we het gesprek aan met de huurder en samen op zoek naar een oplossing.
Klantsegmentatie
Alle onderlinge afspraken leggen wij vast in een concrete Service Level Agreement (SLA), zodat de gesegmenteerde werkwijzen voor startdatum zijn gekaderd. De segmentatie is overigens geen grond voor geautomatiseerde besluitvorming; in alle gevallen doen we ook nog zelf een controle.
Onderstaand vind je enkele voorbeelden zoals we het hebben ingericht bij verschillende woningcoöperaties.
1. Beleid op groep nieuwe huurders
Nieuwe huurders worden direct gebeld. Tijdens het telefonische contact worden dan concrete afspraken en voorwaarden besproken over het betalen van de huur. Zo weet een nieuwe huurder direct waar hij/zij aan toe is.
Actie:
Uitstel van betaling geven en bewaken.
2. Beleid op groep slepende huurders
Een groep ‘slepende huurders’ betaalt de huur stelselmatig te laat en bouwt vaak een huurachterstand/schuld op.
Acties:
Huisbezoek.
Betalingsregeling aanbieden van 12 maanden.
Huurtermijn laten betalen rondom vakantiegeld periode, kindertoeslag of eindejaarsuitkering.
Slepende huurders bij planmatig onderhoud eerst op tijd laten betalen voordat bijvoorbeeld een renovatieproject start.
3. Beleid op groep "makkelijke mensen"
De groep ‘makkelijke mensen’: we kunnen wel betalen, maar zijn laks.
Acties:
Deze groep moet het gemakkelijker gemaakt worden om zonder omkijken te betalen.
Wat kan helpen is om de datum van automatische incasso aan te passen.
4. Beleid op groep "slachtoffers"
De groep ‘slachtoffers’: ik ben mijn baan kwijtgeraakt en moet wachten op mijn uitkering. Deze groep heeft tijdelijk geen geld, maar kan het waarschijnlijk snel weer regelen.
Acties:
Uitstel van betaling geven en bewaken.
Betalingsregeling treffen
5. Beleid op groep "principiële huurders"
De groep ‘principiële huurders’ die een statement willen maken: mijn dak lekt, dus ik betaal niet. Deze groep heeft een klacht die opgelost moet worden.
Actie:
Direct in contact treden met de opdrachtgever en doorgeven aan juiste loket (oplossingsgericht).
6. Beleid op groep "Structurele betalingsproblemen"
Het starten van een samenwerking met schuldhulpverlening om structurele wanbetalers te helpen orde aan te brengen in hun financiën met als doel om toekomstige wanbetaling te voorkomen.
Actie:
Huurder in contact brengen met schuldhulpverlening of budgetcoach.